„Chcemy
wziąć ślub”, czyli słów kilka na temat sakramentu małżeństwa
Terminy
można rezerwować w kancelarii parafialnej na rok przed wyznaczoną
przez siebie datą. Formalności kancelaryjno-prawne rozpoczynamy na
3 miesiące przed terminem ślubu.
Do
kancelarii parafialnej narzeczeni powinni dostarczyć następujące
dokumenty:
-
aktualne świadectwo chrztu (ma trzy miesiące ważności, powinno
zawierać adnotacje o braku zawarcia sakramentu małżeństwa),
-
dowody osobiste,
-
świadectwa bierzmowania (może być odnotowane na świadectwie
chrztu),
-
zaświadczenie o uczestnictwie w katechezie
przedmałżeńskiej
(kurs przedmałżeński bądź weekendowy wyjazd dla narzeczonych
organizowany przez niektóre instytucje kościelne),
-
zaświadczenie z Urzędu
Stanu Cywilnego
(niezbędne jeżeli małżonkowie chcą, aby ślub kościelny
pociągał za sobą skutki cywilno-prawne — tzw. ślub
konkordatowy) lub akt ślubu, jeżeli wcześniej zawarto związek
cywilny,
-
metrykę śmierci męża lub żony w przypadku wdowców,
-
wyrok Sądu Metropolitalnego II instancji w przypadku osób
posiadających stwierdzenie nieważności małżeństwa (oraz
skrócony odpis cywilnego wyroku rozwodowego).
Po
dostarczeniu powyższych dokumentów w kancelarii parafialnej odbywa
się rozmowa kanoniczno-duszpasterska, która związana jest ze
spisaniem protokołu przedmałżeńskiego.
Prowadzący
powyższą rozmowę wystawia również dokument – prośbę o
wygłoszenie zapowiedzi w parafii u drugiego z narzeczonych - który
trzeba osobiście dostarczyć do parafii.
Po
spisaniu protokołu narzeczeni zobowiązanie są w ciągu tygodnia do
odbycia tzw. pierwszej spowiedzi przedmałżeńskiej (zwolnione są z
niej osoby mieszkające w konkubinacie, bądź będące po ślubie
cywilnym). Drugą spowiedź przedmałżeńską narzeczeni odbywają
przed samym ślubem.
Narzeczeni
przychodzą do kancelarii po raz drugi przed samym ślubem. Powinni:
-
przynieść wtedy zwrot wygłoszonych zapowiedzi, który otrzymają z
parafii,
-
podać dane osobowe świadków małżeństwa
muszą
być to osoby pełnoletnie,
wymagane
dane: imię, nazwisko, wiek, wyznanie, adres zamieszkania,
-
oddać karteczki potwierdzające odbycie spowiedzi przedmałżeńskich,
-
złożyć podpisy na odpowiednich dokumentach ślubnych,
-
omówić ostatnie kwestie dotyczące wyglądu uroczystości
sakramentu małżeństwa, np. wybor
czytań mszalnych.
Sakrament
małżeństwa zawierany jest w parafii jednego z narzeczonych, jednak
istnieje możliwość zawarcia go w innej parafii dzięki substytucji
bądź licencji.
Co
to jest substytucja?
Substytucja
jest dokumentem jaki wystawia jedna z parafii narzeczonych i
umożliwia on przeprowadzenie rozmów kanoniczno-duszpasterskich
(spisanie protokółu przedmałżeńskiego) w parafii, gdzie
narzeczeni pragną zawrzeć sakrament małżeństwa.
Co
to jest licencja?
Licencja
jest dokumentem, jaki wystawia jedna z parafii narzeczonych po
spisaniu protokołu małżeńskiego (obowiązują wszystkie dokumenty
wymienione powyżej) i wygłoszeniu zapowiedzi. Na jej podstawie
narzeczeni mogą zawrzeć sakrament małżeństwa w wybranej przez
siebie parafii.