Sakrament małżeństwa

Chcemy wziąć ślub”, czyli słów kilka na temat sakramentu małżeństwa

Terminy można rezerwować w kancelarii parafialnej na rok przed wyznaczoną przez siebie datą. Formalności kancelaryjno-prawne rozpoczynamy na 3 miesiące przed terminem ślubu.

Do kancelarii parafialnej narzeczeni powinni dostarczyć następujące dokumenty:

- aktualne świadectwo chrztu (ma trzy miesiące ważności, powinno zawierać adnotacje o braku zawarcia sakramentu małżeństwa),

- dowody osobiste,

- świadectwa bierzmowania (może być odnotowane na świadectwie chrztu),

- zaświadczenie o uczestnictwie w katechezie przedmałżeńskiej (kurs przedmałżeński bądź weekendowy wyjazd dla narzeczonych organizowany przez niektóre instytucje kościelne),

- zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego (niezbędne jeżeli małżonkowie chcą, aby ślub kościelny pociągał za sobą skutki cywilno-prawne — tzw. ślub konkordatowy) lub akt ślubu, jeżeli wcześniej zawarto związek cywilny,

- metrykę śmierci męża lub żony w przypadku wdowców,

- wyrok Sądu Metropolitalnego II instancji w przypadku osób posiadających stwierdzenie nieważności małżeństwa (oraz skrócony odpis cywilnego wyroku rozwodowego).

Po dostarczeniu powyższych dokumentów w kancelarii parafialnej odbywa się rozmowa kanoniczno-duszpasterska, która związana jest ze spisaniem protokołu przedmałżeńskiego.

Prowadzący powyższą rozmowę wystawia również dokument – prośbę o wygłoszenie zapowiedzi w parafii u drugiego z narzeczonych - który trzeba osobiście dostarczyć do parafii.

Po spisaniu protokołu narzeczeni zobowiązanie są w ciągu tygodnia do odbycia tzw. pierwszej spowiedzi przedmałżeńskiej (zwolnione są z niej osoby mieszkające w konkubinacie, bądź będące po ślubie cywilnym). Drugą spowiedź przedmałżeńską narzeczeni odbywają przed samym ślubem.

Narzeczeni przychodzą do kancelarii po raz drugi przed samym ślubem. Powinni:

- przynieść wtedy zwrot wygłoszonych zapowiedzi, który otrzymają z parafii,

- podać dane osobowe świadków małżeństwa
muszą być to osoby pełnoletnie,
wymagane dane: imię, nazwisko, wiek, wyznanie, adres zamieszkania,

- oddać karteczki potwierdzające odbycie spowiedzi przedmałżeńskich,

- złożyć podpisy na odpowiednich dokumentach ślubnych,

- omówić ostatnie kwestie dotyczące wyglądu uroczystości sakramentu małżeństwa, np. wybor czytań mszalnych.

Sakrament małżeństwa zawierany jest w parafii jednego z narzeczonych, jednak istnieje możliwość zawarcia go w innej parafii dzięki substytucji bądź licencji.

Co to jest substytucja?

Substytucja jest dokumentem jaki wystawia jedna z parafii narzeczonych i umożliwia on przeprowadzenie rozmów kanoniczno-duszpasterskich (spisanie protokółu przedmałżeńskiego) w parafii, gdzie narzeczeni pragną zawrzeć sakrament małżeństwa.

Co to jest licencja?


Licencja jest dokumentem, jaki wystawia jedna z parafii narzeczonych po spisaniu protokołu małżeńskiego (obowiązują wszystkie dokumenty wymienione powyżej) i wygłoszeniu zapowiedzi. Na jej podstawie narzeczeni mogą zawrzeć sakrament małżeństwa w wybranej przez siebie parafii.